lizz-bon

Alla inlägg den 3 januari 2010

Av Tarja - 3 januari 2010 10:13

innan det är dags att åka till jobbet. Ska ta med hällen till mamma så hon får baka, men såg igår kväll att jag bara hade en på kvar i frysen...så det var till o gå upp när ögona öppnade sig...fast det blev inte så tidigt ändå. Och i morgon har jag sovmorgon.


Det blir tunnbröd enligt recept som jag fått:


2 pkt jäst,

1 liter vätska  (5 dl mjölk, 5 dl vatten 37°)

1-2 tsk salt

påse med brödkryddor

3 dl sirap eller socker

Mjöl-  vetemjöl, lite rågsikt eller grahams.


Arbeta ihop degen till en smidig sådan men inte helt fast  och låt den jäsa i 1 timme.

Ta ut cirka 20 st bullar av degen alt fler om du gör mindre kakor.

Baka ut  på mjölat bord och kavla sen med kruskavel alt nagga kakorna innan gräddning.


Det jag har svårt med ännu är att inte få med så allt mjöl, försöker o borsta bort det men vill ha bort ännu mer...men det blir väl bättre allt eftersom.

Beror lite på bakunderlaget oxå, jag behöver mjöla på bra för att det inte ska fastna.

 


Lite frukost får man väl hinna med innan baket, sen är det bara att åka...

Ha en go dag!

Ovido - Quiz & Flashcards