lizz-bon

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Tarja - 5 januari 2010 21:49

ska upp i vardagsrummet, köpte 2 st idag.....budade hem dessa.

   

Får se hur de ser ut i verkligheten,......


Nä, nu får jag fortsätta och sticka, har precis kollat färdigt Förnuft och känsla del 8 o missade att del 9 gick på tv....så det blir o kolla på SVT play again...

nä, nu blandade jag ihop dom igen, för många serier på en gång...Lark Rise to Candleford var det jag såg....


Imorgon kommer repris på Förnuft och känsla på SVT24 om jag nu lyckas hitta den, fick ju inte sett förra avsnittet....och sen kommer Tess.

....

Av Tarja - 5 januari 2010 19:37

Nu har det stängt tomteavdelningen, och det kommer trädgårdavdelning där tomtarna var till våren...så nu får våren skynda pååååå   så vi får gröna gräsmattor, blommor som blommar....

Ja, lite ditt o datt blev det handlat, kattmat bl a,  en burk kostar 5.95

vindrutetorkare, lampa till bilen som blev enögd härom kvällen igen


* * *

Det blev snabbmiddag i dag, grillad kyckling och potatissallad, glömde köpa bagette, men köpte jäst...

så hemma rörde jag ihop en deg till långpanne bröd som oxå kan bakas som bagetter...här är receptet


2 dl vatten

2 msk olja

1 tsk salt        

1/2 pkt jäst

4-5 dl vetemjöl


Dubbla degen om du vill ha tjockare bröd...prova dig fram.


Värm vatten, olja o salt upp till 37°, smula i jästen och rör runt,

tillsätt mjöl, börja med 4 dl och öka sen. Min deg rör jag med träsked och knådar inte nåt. Brer ut den i en långpanna cirka 30x40 cm, lättare med lite mjöl i handen.

Jag sätter också olivbitar i degen, och strör lite lite flingsalt på, låt jäsa cirka 20-30 min.  Grädda i 250° cirka 12 minuter.

Mums!

* * *

Ha en go kväll

Av Tarja - 5 januari 2010 12:23

granen, eller rättare sagt tallen är ute i kylan igen. Plockade ihop tomtar och annat pynt ner i lådan igen. Det som får vara kvar är adventsljusen i fönstret, de lyser ju upp lite på kvällarna så man inte behöver tända andra lampor.
Skönt...

* * * *

Mina amaryllisar Little Star  som jag köpte som lökar på Orust Blommor är i full blom nu,

det blir fler till nästa jul....! Fanns ju massor av olika sorter att välja på, och de håller ju länge.

 
Så ser det ut i köksfönstret just nu.

Och hyacinter 6 st i krukan bredvid på 3 lökar! Dessa har inte så stark doft men en liten doft kommer då och då.

* * * *

Nu ska vi ta en tur med bilen och handla lite, börjar bli tomt i kylskåpet...

Ha en bra dag   

Ovido - Quiz & Flashcards