lizz-bon

Alla inlägg under oktober 2009

Av Tarja - 2 oktober 2009 19:15

 

Fullmånen över trädtopparna här hemma i skogen,

passade på nu innan det blir för mörkt, för då går det inte o få nån bra bild,

om man inte orkar o ställa i kameran med diverse inställningar.

Visst är en fullmåne pampig, kika ut om några timmar och begrunda detta vidunder

som lyser upp mörkret.

Ha en go kväll...o natt

Av Tarja - 2 oktober 2009 12:29

Nyttan med Kon                         


Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta

på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den skall dö. Men

det bestämmer den inte själv.

Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre

sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan- Och den invändiga sidan.


På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall ha

något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom

kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon

har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det

är nog för att den säger mu.


På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att jaga bort

flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.


På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara

hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon.

Färgen på kon heter kulör.


Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när

mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir

mjölken sur... men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra

ben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med.

Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom

feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är

det hål.

Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.


Kon har gott luktsinne... Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons

valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också.

Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.


Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare. Den

sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i

tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till

snickaren. Det kallas återanvändning.


Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt

mycket.

Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande

Av Tarja - 1 oktober 2009 20:09

 

Michael Jackson och min idol...Donny Osmond, hittade inte nån på David Cassidy som också var poppis ungefär under samma tid. Vad vi tjejer kivades om vem som var sötast....Var på Osmonds konserten vilket år det nu var...Ja, mycket kan man hitta på nätet.
* * * *

Idag har tiden bara rusat iväg, hann inte ut idag heller o plocka rönnbär, finns väl inga kvar när jag väl hinner...

mörkt blir det ju tidigare o tidigare.

Denna helg ska dom sätta en Quickbridge på bron....undrar hur det blir? Fick bytt turer så jag jobbar lördag dag o söndag kväll... så då klarar jag min från stängningen och behöver inte åka till Svanesund för o ta färjan, hade blivit en liten omväg, inte för långt i alla fall om nu bron visar sig var läskig...sökte på Vägverket o hittade en beskrivning på hur det skulle se ut...får väl se om det stämmer. Skall vara 2 filigt i alla fall så trafiken borde flyta rätt ok, o lastbilar skulle inte få köra över...ja, det återstår o se på söndag som sagt...

* * * *

Det verkar bli körigare på jobbet, nu ska jag vara lunchavlösare för sekreterarna, de skall ner till grundbudget, dvs lägre bemanning....och patientantalet ökar...och med den journalerna som skall skrivas...vad skall det sluta..???

Då blir det lunch först till sekreterarna? och sen till mig? börjar man t ex 11.30 med första lunch, sen nästa 12, så då blir det 12.30 för min del, o ibland har vi möten direkt kl 13, så då gäller det att de andra håller tiden...eller är det nån som får hoppa över lunchen en dag...för o hålla exakt 30 minuter är inte alltid lätt. Allra minst då man ska handla i cafeterian nåt o äta, där kan man stå bort 5-10 min av rasten....Obestämd

Politikerna får dra åt svångremmen dom också, och sänka sina saftiga löner, o behöver vi ha dessa över huvudtaget i t ex sjukvården? vad skall politikerna göra där? Det skulle fungera säkert lika bra utan, men vågar de prova? Tror inte det, för det skulle vara rätt snopet eller hur?

Ledning har vi ju i form av sjukhusdirektör och inom sjukhuset också en styrelse. Borde väl gå att driva som företag?
* * * *

Nu gick det förbi nån med en påse popcorn......mmmmmmmmmmm




Ovido - Quiz & Flashcards