lizz-bon

Alla inlägg den 27 september 2009

Av Tarja - 27 september 2009 17:48

 

   

Ja, man får inte ha bråttom.....o få maten färdig på vedspis. Jag gav mig in i projektet att göra våfflor som första test av vedspisen. Det var nog inte det lättaste, o järnet var säkert inte använt på år och dar. Gjorde ren den innan och smörjde ordentligt med fett. Trots detta ville det fastna....så det är till o ha tålamod. Våfflorna blev inte hela, utan gick i delar, men tror nog att smeten (färdigpulver) inte var det bästa för detta. Får göra nytt försök en annan dag. Och tur var väl att det bara var vi två som skulle äta, tänk om alla hade varit hemma......puh!

Sen kom jag på att det skulle vara kul o testa ugnen oxå, nu när man ändå håller på. Ner till garaget där min lergryta fanns, upp och göra den ren, lägga i blöt och smörja in med olja.

Tinade halvt några kycklingfileér,...ja, vi äter mycket kyckling....

Brynte dessa snabbt på vanliga spisen, ut o hämtade persilja, timjan från lilla örtagården...skalade 3 potatisar och klyftade dom, snabbt ner med dom i pannan oxå.

Därefter en rödlök, purjo och röd paprika i större klyftor. Smular ner en kycklingbuljong ner i lergrytan, ner med potatis, kycklingfileérna i mindre bitar, grönsakerna, kryddorna, och skyn från stekpannan men inte för mycket.

In i ugnen...tja, det var för stort, lergrytan alltså, med lock. Av med locket, folie då? aj, det hade jag inte hemma...

men så tog vi en av mina avlånga mattallrikar istället som lock....och det fick plats i ugnen. Nu har det puttrat där i över en timme, luktar gott... ska göra sås på skyn. Hoppas det smakar gott, ser gott ut i alla fall.

* * * *

Annars har vi varit ute o grejat, fick hjälp med o vispa betongen, så nu står krukan o bränner till sig, får se hur det går, gjorde det med pappkartong, så vi får se hur mycket det suger åt sig vatten...ja, ett försök i alla fall.

Sen körde jag in 2 skottkärror med vedklampar som låg en bit ut efter vägen, färdigsågade sedan länge...men det går väl åt om vi skall elda i spisen.

Hundarna har varit med ute och Izzie har inte gett upp badandet än, tänk om det är vatten där året runt, eftersom det rinner hela tiden...då kommer hon o frysa ihjäl sig om hon fortsätter och vinterbada...och hon torkar ju långsammare nu än i somras. Ja, kammen kom inte fram idag, men det kommer ju fler dagar.

* * * *

Nu ska jag göra klart middagen....

ha det gott

Ovido - Quiz & Flashcards